torsdag, mars 29, 2012

Grävskopan

Han är fortfarande ganska hängig och vill inte äta. Det jag får i honom är frukmos av olika slag, men för att vara en kille som vanligtvis äter en halv liter välling till kvällsmat + en macka är en halv smoothie ingenting. Men det går åt rätt håll! Vi tog en promenad efter att ha lämnat Inez på dagis igår. Gick förbi jobbet och kollade så att mina saker var under kontroll. Tydligen var våra 30 minuter på jobbet otroligt spännande, då han somnade på en nanosekund...

Han vaknade i och för sig kort där efter men var inte riktigt sig själv förrän han fick syn på en sak...


Jag erkänner. Jag har blivit en sådan där mamma som helt enkelt är tvungen att stanna vid alla platser där det grävs, plattas till, fylls igen, lastas av eller lastas på. Sixten blir som trollbunden när han ser stora maskiner. Lika trollbunden som Inez blir när hon ser (i hennes mening) en prinsessa eller ett slott.
Vi har inte på någor sätt styrt dom åt något håll med leksaker, filmer kläder eller annat. Det bara är så. Inez älskar rosa klännigar, prinsessor och slott. Sixtens passion är bilar och bollar. Det ÄR skillnad på tjejer och killar. Så - det var mitt inlägg i hen debatten.



2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig helt och fullt! Det är skillnad på pojkar och flickor. Man behövr inte styra in dem på ett eller annat håll. Våra pojkar tittar på bilar och dylikt och flickorna är åt det rosa och flickiga hållet.

    Linda

    SvaraRadera
  2. Så vida man erbjudit dem alla typer av leksaker och inte förstärkt ett viss beteende hos dem så är det väl inte så farligt. Jag försöker se debatten så att vissa föräldrar förutsätter att en flicka ska göra på ett visst sätt, gilla vissa saker och se ut på ett visst sätt. Det samma gäller pojkar. Därför vill man få människor att tänka till. Vill inte att min dotter ska bli behandlad på ett annorlunda sätt än om hon vore en pojke.

    SvaraRadera